شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۴  |  Saturday, 19 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۹۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۱۴ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

محمد حسن گودرزی ; ژانر علمی تخیلی در یکی از قدیمی ترین ژانرهای سینمایی به شمار می رود. یکی از اولین فیلم های تاریخ سینما به نام سفر به ماه (A Trip to the Moon) به کارگردانی ژُرژ مِلیِس (Georges Méliès) در سال 1902، اولین فیلم تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی محسوب می شود. از آن زمان تاکنون فیلم های بسیاری در این ژانر و با محوریت موضوعات مختلف از جمله سایبورگ (روبات انسان نما) ساخته شده است. روبوکاپ (Robocop) در سال 1987 و سریال مرد شش میلیون دلار از معروف ترین نمونه های فیلم هایی با محوریت سایبورگ هستند اما پیش از موفقیت روبوکاپ، جیمز کامرون با کارگردانی فیلم ترمیناتور (The Terminator) در سال 1984 یکی از بزرگترین گام های تاریخ سینما را در ژانر علمی-تخیلی برداشت.

ترمیناتور در سال 1984 با نویسندگی و کارگردانی جیمز کامرون ساخته شد. هزینه ساخت این فیلم 6.4 میلیون دلار بود که رقم پائینی در سینما آمریکا در دهه 80 میلادی به شمار می رفت اما موفقیت تجاری فیلم که بیش از 78 میلیون دلار فروش داشت باعث شد که این فیلم تبدیل به یکی از شگفتی سازان آن دهه لقب بگیرد. علاوه بر کامرون، آرنولد شوارتزنگر بعد از این فیلم و ایفای نقش ترمیناتور تبدیل به خواستنی ترین ستاره فیلم های اکشن شد. موفقیت ترمیناتور تا اندازه ای بود که دنباله های این فیلم در سال های 1991، 2003، 2009 و 2015 ساخته شدند. در کنار این ها باید به موسیقی متن خاص این فیلم اشاره کرد که به نوعی تبدیل به امضای سازنده آن شد.

بِرَد فیدل (Brad Fiedel) آهنگساز این فیلم، در سال 1951 در شهر نیویورک به دنیا آمد. پس از کالج، فیدل وارد کار آهنگسازی شد و از دهه 70 میلادی کار ساخت موسیقی متن فیلم های گوناگونی را برعهده داشت. فیدل به طور عمده با سینتث سایزر کار ساخت موسیقی متن را انجام می داد از به نوعی پیشگام استفاده از ابزارهای الکترونیکی و سینت سایزرها در موسیقی متن فیلم به شمار می آمد. مهمترین کارهای فیدل تا قبل از ترمیناتور، مدرسه شبانه (Night School) در سال 1981 و چشمان آتشین (Eyes of Fire) در سال 1983 بود.

ساختن موسیقی متن ترمیناتور، در کنار موفقیت تجاری و هنری این فیلم تبدیل به بزرگترین کار فیدل تا آن تاریخ شد. جیمز کامرون شخصا فیدل را برای ساخت موسیقی متن فیلم استخدام کرد و از او خواست موسیقی متن را با توجه به تِم فیلم که به طور کلی خشک و ماشینی توصیف شده بود بسازد. فیدل کار ساخت موسیقی متن ترمیناتور را با استفاده از سینتث سایزر انجام داد و خود وی این اثر را "مردی ماشینی و ضربان قلبش" (a mechanical man and his heartbeat) توصیف کرد. موسیقی متنی که فیدل ساخته، تقریبا در همه لحظات فیلم شنیده می شود و منتقدان آن را به عنوان یک خط ملودی ساده و "موسیقی سینت سایزر فراموش نشدنی" توصیف کرده اند.تِم فیلم ترمیناتور، در طول عنوان بندی ابتدایی فیلم و در صحنه های خاصی با سرعت های مختلف، از جمله یک نسخه پیانو در طول صحنه عاشقانه فیلم و یک نسخه با سرعت کمتر در هنگام مرگ یکی از شخصیت های فیلم شنیده می شود.

بعد از ترمیناتور، دوران حرفه ای فیدل متحول شد و کار ساخت موسیقی متن فیلم های بسیاری را برعهده گرفت که مطرح ترین آنها فیلم متهم (The Accused) در سال 1987 بود. فیدل در سال 1991 کار ساخت موسیقی متن قسمت دوم ترمیناتور، در سال 1994 فیلم دروغ های راست (True Lies) را برعهده گرفت که سومین همکاری وی با جیمز کامرون بود. آخرین کار فیدل فیلم جانی پرحافظه (Johnny Mnemonic) در سال 1996 بود و بعد از آن تقریبا از دنیای سینما کناره گیری کرد. با این همه اخباری در مورد ساختن موسیقی متن قسمت جدید ترمیناتور توسط فیدل منتشر شده است. این فیلم قرار است سال آینده به نمایش در بیاید. در زیر می توانید عنوان بندی فیلم ترمیناتور را تماشا کنید.


تعداد بازدید : 0


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳